onsdag 10. februar 2010

Oppskrift på ullbukse til barn

Har fått flere henvendelser om oppskriften på denne ullbuksen til barn, så her kommer den!
Jeg har strikket buken med denne oppskriften, men synes den anbefalte lengden på bena er litt knapp, kan være greit å ha litt å gå på.

Lykke til!
Kjerstin


Str. 1, 2, 4, 6/8 år

Stussvidde: 57, 61, 66, 71 cm

Benlengde: 24, 30, 36, 41 cm

Garnmengde:ca. 5,6,6,7 nøster a 50gram

Strikkefasthet: 23 m glattstrikk i bredden på p nr. 3 1/2 måler ca. 10 cm.


Bukse:Beg øverst i livet og legg opp 122-130-138-146 m på p nr. 3. Strikk 3 sm glattstrikk, 1 omg vrang (=brettekant) + 3cm glattstrikk. Skift til p nr. 3 1/2 og strikk 1 omg rett samtidig som det økes 10-10-14-18 m jenvnt fordelt = 132-140-152-164m.

Strikk buksen høyere bak slik: Sett et trådmerke rundt de 2 midterste maskene både foran og bak= 64- 68-74-80 m på hver halvdel (merkemaskene er ikke medregnet). Beg 5 masker før merket og strikk 12 m, snu og strikk 18 m, snu og strikk 24 m. Snu og strikk 6 masker mer for hver gang i alt 4-5-5-6 ganger på hver side av merket. Fortsett videre i glattstrikk over alle maskene til arb måler 17-18-20-21 cm.

Øk nå 1 m på hver side av de 2 merkmaskene foran og bak 2. hver ong i alt 6-6-7-8 ganger = 156-164-180-196 m. Del arb midt mellom de 2 merkemaskene foran og bak = 78-82-90- 98 m til hvert ben.

Strikk hvert ben ferdig for seg.

Fortsett videre på strømpe p nr 3 1/2, men sett et merke på innsiden av benet og fell 1 m på hver side av merket hver 2. omgang 5 ganger. Videre felles det 1 m på hver side merket ca hver 2 cm (likt for alle str. til benet måler ca. 20-26-31-36 cm (eller ønsket lengde).

Fell jevnt fordelt til 42-46-48-50 m.

Skift til strømpe p nr 2 1/2 og fortsett videre med vrangbordstrikk i 1 rett, 1 vrang til benet måler 24-30-36-41 cm. Fell av i vrangbordstrikk. Brett kanten i livet dobbelt mot vrangen og sy den til med løse sting.
Trekk en elastikk gjennom løpegangen.

19 kommentarer:

  1. Tusen takk for en fin og oversiktlig oppskrift på strikket bukse:) Jeg har strikket en allerede og kommer nok til å lage flere til noen heldige små:)

    SvarSlett
  2. Denne hørtes lett ut og så fin ut!
    Hva slags garn har du brukt til denne? Kan jeg feks bruke baby-ull, selv om dette er tynt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Husker ikke hvilket garn jeg brukte, men det viktigste er at strikkefastheten stemmer overens

      Slett
  3. Hei Anonym!
    Så lenge du holder strikkefastheten kan du bruke hvilket garn du selv ønsker. (Strikkefasthet: 23 m glattstrikk i bredden på p nr. 3 1/2 måler ca. 10 cm.)Jeg tror jeg strikket denne i Smart garn. Dersom du skal bruke babyull må du kanskje prøve deg fram med dobbelt garn og justere med tykkelsen på pinnene.

    Jeg har oppskrifta på ei tynn ullbukse til barn som er strikket i Lanett, det er mer likt tykkelsen på babyull. Du kan se buksa her: http://kjerstinshobby.blogspot.com/2010/08/ullbukse.html

    Send meg en mail så kan jeg sende deg oppskrifta =)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for flott oppskrift :))
    Jeg strikker buksa i smart. Det er et garn som ikke klør ;)
    Kan jeg dele oppskrifta di på facebook i gruppa mi?

    SvarSlett
  5. Takk for besøk =) Bare link til oppskriften ja, det er greit

    SvarSlett
  6. Jeg skal strikke ullbukse med i ribbestrikk(5 rett og 2 vrang)....hvor mange masker ville du lagt opp?

    Mvh Lena

    SvarSlett
  7. Hei Lena!
    Det kommer helt an på hvilken str. du skal strikke og hvilket garn/pinner du velger! Se på den siste oppskrifta her, kanskje du kan ta utgangspunkt i den? http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=b634e7a7-a3b6-4098-b72b-1777caa02d69

    SvarSlett
  8. Hei Kjerstin!
    Jeg har veldig lyst til å strikke denne buksa i str 10 år. Burde jeg legge til 8 eller 16 m for at den skal bli stor nok?

    Mvh
    Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du nesten prøve eller regne deg fram til når du vet ønsket vidde/lengde og din strikkefasthet

      Slett
  9. Hei, buksene ser gode ut, jeg har alpakka garn og pinner nr 5 og 5 1/2. trur du jeg kan følge oppskritfen din, skal strikke i str 4 år til en gutt på 3.
    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vil du nok få en helt annen strikkefasthet og en mye større bukse

      Slett
  10. Hei mener du at man tilsammen skal strikke 12 ganger med å øke med 6 masker tilsammens sånn at man tilslutt øker til 84 for rompedelen før man strikker glatt strikk? Håper på snarlig svar. Stine

    SvarSlett
  11. Hvor skal man regne 18cm fra hvis man strikker str. 2 år? også skal man regne fra foran eller bak på buksen

    SvarSlett
  12. Hvor skal jeg starte å måle fra? fra slutten på vrangborden? hvor skal man begynne å telle 18 cm fra når man strikke str 2, foran eller bak?

    SvarSlett
    Svar
    1. om annet ikke er beskrevet måler man fra oppleggskanten. jeg måler forran, ettersom baken blir litt hørere

      Slett
  13. Flott og oversiktlig oppskrift. Tusen takk ❤

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥