mandag 7. juni 2010

Oppskrift på smekke med avrundede hjørner

Flere har spurt etter oppskriften på de hjemmestrikkede smekkene jeg blogget om for en stund siden. Bare lån oppskriften, men blir veldig glad om du legger igjen en kommentar :0)

Strikkefasthet: ca. 20 masker med dobbelt garn i rillestrikk = 10 cm.
Smekke uten stropper måler ca. 20 x 20 cm.
Bruk dobbel Mandarin Petit eller et annet bomullsgarn, og pinne nr. 4.

Legg opp 30 masker.

Strikk rillestrikk og øk en maske innenfor kantmasken på hver side, annenhver omgang til det er 40 masker på pinnen.

Strikk til det er ca. 35 riller (70 pinner) , eller til ønsket lengde.

Strikk så 10 masker, fell av 20 masker og strikk deretter bare på de 10 siste maskene til du har 19 riller (38 pinner). Rund så av hjørnene på stroppene ved å strikke sammen de to maskene innenfor hver kantmaske på de to siste omgangene. (Du får da totalt 20 riller (40 pinner). Fell av. Strikk neste stropp på samme måte, men lag et knappehull øverst.

Knappehull; på pinne 37 felles de to midterste maskene, på pinne 38 legges de opp igjen, på pinne 39 & 40 runder du av hjørnene som beskrevet lenger opp.



4 kommentarer:

  1. De var kjempesøte, tror nok at jeg prøver meg på disse ja

    SvarSlett
  2. Veldig søte smekker, jeg sitter og strikker min første nå... har kjøpt garn til tre forskjellige foreløpig.. er nybegynner i strikking, men dette kan jeg klare... takk for oppskrift som selv jeg kan forstå! :)

    SvarSlett
  3. Disse må jeg prøve meg på :) Hva slags merker er det du har brukt? Er de til å stryke på eller sy på?

    SvarSlett
  4. De er for å stryke på, men anbefaler å sy de litt fast også. Smekker har ofte en litt tøff bruk. Kan også være lurt å gå ned til pinne 3 eller 3,5 for å få de litt mer stødige... Jeg er vertfall mer fornøyd med de jeg har strikket på litt mindre pinne.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥