lørdag 24. mars 2012

Topplue med pelsdusk + oppskrift

Topplue med dusk er vistnok det hotteste på mote akkurat nå! Luene finnes i forskjellige varianter og farger, men felles er en diger pelsdusk i toppen! Trodde aldri noe slikt skulle bli SÅ populært! Da jeg googlet litt, dumpa jeg over denne nettsia som selger slike luer til den nette sum av 899,-(!!!!) som tilfeldigvis har salg til BARE 449,50,- GOSH! Noe overpriset? I tillegg er varen utsolgt!! Jaja, noen bruker masse penger på å bli lue-fin, men ikke jeg!

Lager du en slik lue selv kommer du langt med ett nøste babyull til ca. 40,- + dusken til 200,-....


(Bildet er linket)

Mamma laget en slik til meg & en til min søster! Luen er strikket i dobbel tråd Dale babyull & opplegskanten er strikket i Beo, restegarn fra da jeg strikket Solan . Oppskriften sto i Hjemmet om jeg ikke tar helt feil...
Luen har fått en stor svart pelsdusk på toppen som sitter fast med en trykk knapp! Så da er det bare å ta av dusken når luen skal vaskes eller om du har flere slike luer, trenger du bare en dusk som du enkelt flytter over til den luen du skal bruke.


Nå her ikke jeg mønsteret her, men nå jeg ser på luen så tror jeg mønstere et noe så enkelt som:

Legg opp 96m, dobbel tråd babyull på pinne 4
Strikk 3r, 3vr, men på hver 3. runde strikkes alle m rett.
Strikk til ønsket lengde f.eks. 21-22cm, fell brått av å fest tråden.
Sy på pelsdusken

Jeg har også strikket lue, ikke en slik topplue med pelsdusk, men en hjertelue/hjelmlue/djevellue. Fant en ny oppskrift og prøvde den, lua skulle bli str. 1 år, men den ble alt for liten til min 1'åring! Så da pakkes den inn og sendes i gave til slektas stiste tilskudd på stammen. =) Får pøve meg på nytt en annen gang på den luen og håpe den blir passende neste gang!

Produkt nr. 17 - Hjertelue str. 3-6 mnd (?)
Garn: Drops baby merino extra fine
Pinner # 2,5 & 3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥