torsdag 25. oktober 2012

Nisselue med oppskrift!

Weeee! Snø! Vi rakk akkurat å legge om dekk på bilene før snøen lavet ned neste morgen! Og jeg har nesten kommet i julestemning... Hadde jo en liten forsmak på jula med julebrus & pepperkaker da jeg strikka ROSENBORG lua, men nå er det virkelig "jul"....
 
En aldri så liten tur på garnbutikken og en tur innom Rema1000 resulterte i "juleideer" fra Familien og ett par nøster garn til ei ny nisselue til Lilleknerten!
 
Produkt nr. 56 - Nisselue str. 18-24mnd
Garn: Dobbel tråd viking babyull + dale babyull & funny til den hvite kanten
Pinner # 4
 
OPPSKRIFT fra 6mnd til 10år
 
Lua er strikket med pinne nr. 4 i dobbelt garn babyull og kanten er strikket i 1 tråd funny + 1 tråd babyull. Jeg brukte denne oppskrifta som utgangspunkt. Da lengden var ferdig strikket jeg 8m, 2rsm omg ut + 10 omg uten felling. 7m, 2rsm omg ut + 10 omg uten felling. Fell på denne måten til du kommer til 1m, 2rsm +5 omg. Strikk deretter 2 og 2rsm til du har ca. 8m igjen. Trekk tråden gjennom og fest godt.
 
Jeg lagde dusken med å surre garnet over en gaffel, en slik i plast som man bruker i stekepanna med belegg i.... (ønsker du mindre dusk bruker du bare en vanlig gaffel) Knyt en tråd på midten og klipp opp dusken i sidene! Tråden du knøyt på midten bruker du også til å feste dusken fast i lua med så den kan godt være litt lang.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥